Wednesday, August 24, 2011

kau tak malu dah berbulu tapi mintak duit mak bapak...=.='

dalam perut mak bela, kecik-kecik mak bela, dah besar mak bela, 
dah kawen mak bela, ada anak mak bela...
bila pulak kita nak bela mak???
ni lah manusia...
kecik-kecik mak bela...dah besar tau bela bini n laki je...
dah kau bela bini, laki kau...
mintak duit kat bini n laki lah...apahal kat mak kau...


sangat kesal dengan sesetengah manusia...
dah kerja tapi masih harapkan duit mak bapak...
kalau tau gaji tu tak cukup pandai2 lah jimat...
pandai2 lah hidup sederhana...
ni nak mewahhhh je...
kau bukan gaji 10k sebulan...
nak beli tu nak beli ni...
kezen aku kerja gaji..almost 4k per month
hubby dia almost 5k...
buat bisnes kecik2 dapat lah dalam 2k sebulan...
ponnnnn pakai myvi je...
2tahun kawen baru beli rumah...
hidup sempoiii je...janji tak susahkan orang...
ni gaji ciput...
nak pakai barang mahal jek...
last2 susahkan orang...


macam ada sorang makcik ni...
anak dia dah kerja tapi selalu mintak duit mak bpk...
menantu makcik ni pun sama naik...
tak pernah halang bila laki mintak duit ngn mak bapak...
buat muka sadin 15sen dia tu la...
kalau aku lah...
aku maki hamun laki aku...
gila apa...
kau muda gagah perkasa lagi mau mintak duit kat mak bapak...
kalau pun mak bapak tu kaya...
tu duit dorang...
hak dorang bukan hak korang....
choi sangat...


makcik tu pernah cakap kat aku...
(aku ni dah ala tempah luahkan masalah dah)
yang dia besarkan anak dia bukan nak dibalas jasanya dengan duit...
cukuplah anak2 dia boleh berdikari dan tak susahkan dia...
aku yang dengar pulak naik segan...
member aku pulak...
gaji kecik je...
dak kawen ada anak bagai lah...
laki dia kerja biasa2 je...
tapi dengan gaji tu lah dia bagi makan anak bini...
gaji tu lah dia bg duit lat mak kat kg walau sikit...
gaji tu lah buat byr itu ini...
tapi cukup je...
pasal apa???
pasal org yang selalu tak cukup gaji ni berbelanja tak ukur baju dibadan sendiri...


aku tau sape tak nak mewah kan...
tapi agak2 lah...
aku yg umur 21 pun dah boleh pikir...
kau yang lagi tua tak kan tak boleh pikir...
sejak aku masuk uni...
boleh kira dengan jari berapa kali aku mintak duit dengan mak aku...2x kot..
dengan bapak aku lagilah aku tak mintak...
langsung tak mintak...
mak aku susah..sebab tu aku tak mintak
bapak aku senang...aku still tak mintak..hehe
(dorang dah divorce)
aku belajar kat uni guna duit ptptn tau...
bapak aku lebih dari mampu tapi aku tak mintak...
tapi tiap bulan dia akan bank in lah certain amount dalam akaun aku...
tak pernah miss...heheh
berapa???
mana boleh gitauuuu...
hehhehehe....
actually duit ptptn tu sahaja dah lebih dari cukup tuk buat belanja kat uni...
bayar yuran..makan minum n so on...
CUKUP kalau korang betul2 guna untuk belajar...
yang tak cukup tu tak sedar diri namanya...
(aku salah sorang...hahah)


dear readers,
hari ni kalau kita tak start berdikari bila lagi...
our parents bukan akan hidup sampai bila2...
once korang dah kerja...
plezlahhh...
ringankan beban dorang...
banggakan dorang..
bukan susahkan dorang...
if i were a boyyyy...ewah kluar lagu beyoncett pulak...
kalau aku ni seorang mak atau ayah..
ternyata aku sedih, kesal,
malu dengan anak yang dah kawen tak reti2 nak uruskan hidup sendiri...
malu lah dengan diri sendiri...
if u want something...
go n get it by urself lah..
not by asking ur mum or dad to buy it...
kau bukan budak kecik lagi...


mungkin kau tak tahu so aku nak bagi tahu...
kat belakang ur siblings are talking about u k...
even ur mum pun bersungut,,,
tak malu ke??
aku harap kau baca ni...
pada sape2 je lah yang baca..kalau korang ni macam specis yang aku cakap ni...
hentikanlah...
banggakanlah mak bapak korang k...
ni dah berbulu pun mintak duit mak bapak...
eh..
ewahh..
cam good-good je aku bagi advice..
hahahha...
aku bukan apa...
saje berlagak ustazah...
btw aku cakap ni bukan ada niat dengki ke iri hati ke apa2 jelah...
aku tak dengki pon dengan kau..buat apa aku nak dengki...
aku ada apa yg kau tak de...
aku dapat apa yang aku nak...
DENGAN BERMARUAH 
hokehhh...




1 comment: